In totaal kreeg de ombudsman voor de spoorwegen vorig jaar 6.400 dossiers met klachten van treinreizigers te verwerken over de dienstverlening bij het spoor.


De ombudsman voor de spoorwegen heeft echter minder klachten binnengekregen dan in 2010, maar volgens de dienst betekent dat niet dat de dienstverlening bij de NMBS verbeterd is.

Dat zijn dan wel 800 klachten minder dan in 2010, maar volgens de ombudsman komt dat omdat de treinreizigers minder gemotiveerd zijn om een klacht in te dienen.

Minder klachten betekent dus niet noodzakelijk dat er verbetering is.

Ongeveer de helft van de klachten gaat over vertragingen, slechte aansluitingen en afgeschafte treinen. Ook de coördinatie tussen de verschillende spoorwegdiensten zou nog veel te wensen overlaten. Ook blijft er een gebrek aan informatie van de reizigers bij problemen.

De ombudsman merkt wel een lichte verbetering van de stiptheid van de treinen op en de NMBS heeft een aantal maatregelen op korte termijn genomen om de problemen te verhelpen.

De spoorwegen beloven wel een meer structurele aanpak met hun transportplan voor volgend jaar, maar de ombudsman waarschuwt de NMBS "om dat rendez-vous niet te missen".

(belga)

Foto's archief Nnieuws